המוסד לביטוח לאומי – עומד לצדנו?

לאחר שעוברים את מסלול הקבלה וההכרה בכך שאתם הורים לילד עם צרכים מיוחדים, מתחילה דרך החתחתים מול המערכות שאמורות לתמוך בכם ולהעניק לכם סיוע. איך מתמודדים עם תהליך התביעה לגמלת ילד נכה?

הורים ישראלים שלאחד מילדיהם לקות או נכות לומדים עד מהרה להכיר את מוסד הביטוח הלאומי מקרוב. למרבה הצער, למוסד ביטוח לאומי יצא שם לא טוב ונפתולי הבירוקרטיה מקשים על התמודדותן של המשפחות. אין חולק על כך שילדים עם צרכים מיוחדים זכאים לגמלת נכה, אך בפועל חובת ההוכחה מוטלת על ההורים המותשים.

תהליך התביעה בביטוח לאומי עבור ילד עם צרכים מיוחדים

את תביעת הגמלה מומלץ להגיש בהקדם האפשרי, מכיוון שעל גמלה רטרואקטיבית חלות הגבלות שונות. כמו כן, מיד עם תחילת האבחונים כדאי לתת את הדעת על איסוף מסודר של כל מסמך, אבחון וחוות דעת הנוגעים לילד.

אלה הם השלבים שתצטרכו לעבור בדרך אל קבלת הגמלה:

ראשית – הכנות לקראת הגשת התביעה. בשלב הזה מופיעים לראשונה טפסים ביטוח לאומי שאותם תדרשו למלא. מכיוון שהשלב הזה קשה במיוחד אנשים רבים נעזרים בשירותי עורך דין או חברות מתמחות. כדאי לדעת שניתן לקבל את אותו השירות של סיוע בהגשת טפסי ביטוח לאומי, חינם אין כסף, במשרדי יד מכוונת. הטופס המרכזי בתביעה הוא טופס תביעה לגמלת ילד נכה ובנוסף תידרשו לצרף חוות דעת מקצועיות שונות.

הצעד הבא הוא הגשת התביעה. על הטפסים יחתום ההורה שמתגורר עם הילד ומטפל בו או האפוטרופוס של הילד. אם אינכם רוצים שהילד יידרש להופיע מול הוועדה הרפואית באפשרותכם לבקש זאת על גבי הטפסים, אך כדאי לדעת שהוועדה רשאית לזמן את הילד למרות רצונכם. את התביעה תוכלו להגיש בסניף ביטוח לאומי הסמוך למקום מגוריכם, או באמצעות הפקס, או באמצעות הדואר.

לאחר הגשת התביעה תתקיים וועדה רפואית של ביטוח לאומי. את התשובה תקבלו בתוך ארבעים וחמישה יום. אם התשובה אינה משביעה את רצונכם באפשרותכם להגיש ערעור.

למה מתעוררים קשיים?

מדוע יצא למוסד הביטוח הלאומי שם לא טוב? הרי באופן תיאורטי פקידי ועובדי המוסד אמורים לעמוד לצידם של התובעים, ולהעניק בשמחה סיוע לכל מי שזכאי לכך. בפועל, נתוני התלונות נגד המוסד לביטוח לאומי מעלים תמונה קשה. התלונות רבות, וכאשר נערכת חקירה במרבית המקרים התלונה נמצאת מוצדקת ועמדת המתלונן מתקבלת. למעשה, זהו הגוף הציבורי שנגדו נרשמות התלונות הרבות ביותר.

סיפורו הטרגי של משה סילמן העלה למודעות את האדישות, הבירוקרטיה והאטימות שמגלה לעתים המוסד לביטוח לאומי כלפי הפונים אליו. מכיוון שמדובר באנשים מוחלשים עקב יגון או קושי, קשה להם להשמיע את קולם ולתבוע צדק עבור עצמם. התלונות מוצאות את דרכם לדפי פייסבוק, בלוגים ובמקרים קיצוניים לאמצעי התקשורת.

דומה שאין קץ לתלאות בחיי המשפחות אשר מתמודדות על הקשיים שבגידול וטיפוח ילד עם צרכים מיוחדים. לא זו בלבד שהם נדרשים לגייס תעצומות נפש כדי להבטיח לילדם את הטיפול הטוב ביותר – הם עשויים להיתקל במקרים שבהם המערכת פועלת נגדם במקום לסייע להם. על פניה, הדרישה להוכחת נכות הילד נדמית סבירה. ולמרות זאת, ניתן לצפות לטיפול רגיש ואנושי מול משפחות שמתמודדות עם אתגרים גדולים כל כך.

לאחר שמבינים את המצב, ההמלצה הכללית היא לוותר על התמימות ולהתנהל מול ביטוח לאומי בצורה מפוכחת ושכלתנית. דאגו לקבל עצה והכוונה מקצועית לפני שאתם מגישים את טפסי התביעה. התייעצו עם הורים מנוסים שכבר עברו את אותה הדרך. אל תניחו לערימות הטפסים והניירת לרפות את ידיכם. ולבסוף – אם עמדת המוסד אינה מקובלת עליכם אל תחששו לערער ולהתלונן.

Show Buttons
Hide Buttons